HOEVEEL TIJD WIL JIJ DAGELIJKS BESPAREN?

Stel je voor dat…….

  • je als drukbezette werkende vrouw af en toe eens tijd zou hebben voor jezelf. Tijd om even helemaal niets te doen of tijd om te besteden aan je hobby’s of je gezin;
  • je je even niet hoeft af te vragen hoe je alle ballen tegelijk in de lucht kunt houden;
  • je geen overvolle leeslijst hebt die je in het weekend nog moet afwerken;
  • je rust en ruimte in je hoofd creëert?
  • je elke dag gemakkelijk 50% tijd kunt besparen;

Druk, druk, druk

Gemiddeld ben je als ondernemer zo’n 2,5 uur per dag kwijt met het lezen en verwerken van je mail, het lezen van artikelen of vakboeken en  het volgen van trainingen. Al met al is dit een hele tijdsinvestering.

Stel je eens voor dat je door het verhogen van je concentratie en je leessnelheid elke dag veel tijd kunt winnen, zodat je je werk in de helft of zelfs in één derde van de tijd zou kunnen doen?

Met deze 10 tips kun je jezelf gemakkelijk trainen in het verhogen van je concentratie, je leessnelheid en je begrip.

Snellezen is geen aangeboren talent. Echt iedereen kan dit leren! Door deze 10 tips toe te passen, zul je merken dat dit ook voor jou werkt en dat je tijd en energie  bespaart…..veel tijd en energie!  Tijd die je niet aan je werk hoeft te besteden, maar gewoon eens tijd voor je zelf.

concentratie hoger door snellezen

Wil jij dit ook? Lees dan mijn blog van deze week waarin ik je 10 tips geef die je DIRECT kunt toepassen.

TIEN TIPS OM JE CONCENTRATIE EN LEESSNELHEID  DIRECT TE VERHOGEN EN VEEL TIJD TE BESPAREN

TIP 1: ZO BLIJF JE SCHERP

Lezen vereist in zijn algemeenheid concentratie, maar snellezen vereist een opperste vorm van concentratie. Je kunt het vergelijken met een rit met de auto. Als je op een rustige polderweg rijdt, moet je natuurlijk ook opletten, maar dit vereist minder van je concentratiecapaciteit dan een rit dwars door Amsterdam, Parijs of een andere zeer drukke omgeving.

TIP 2: WAT KUN JE ZELF DOEN OM JE CONCENTRATIE VERHOGEN?

  • Bereid Je Slaap Voor
    Je hebt minimaal 7 uur slapen nodig, maar de meeste mensen functioneren beter bij 8 of 9 uur slapen. Misschien denk je nu, maar dat wist ik allang. Maar waar je vaak aan voorbij gaat, is je slaapkwaliteit.
  • Bewaak Je Slaapkwaliteit
    Niet alleen het aantal uren dat je slaapt, is belangrijk. Dit geldt ook voor je slaapkwaliteit. Als niet aan beide voorwaarden is voldaan, dan daalt je opnamecapaciteit gedurende de dag met maar liefst 75% !

TIP 3: ELIMINEER DEZE BOOSDOENER PER DIRECT

Om je opnamecapaciteit om peil te houden, treedt er automatisch een ander mechanisme is zijn werk. Je brein gaat in grote hoeveelheden het stresshormoon cortisol produceren. Dit hormoon houdt je weliswaar scherp, maar als cortisol langdurig in je lichaam circuleert, heeft het zeer negatief effect op je geheugen.

Extra tijd en moeite
Je (lees)werk gaat jou op deze manier juist extra tijd en moeite kosten. Om dat te compenseren, ga je misschien langer en harder werken, waarbij je opnieuw het stresshormoon cortisol aanmaakt en zo is de cirkel rond.

TIP 4: HOE LEVER JE ELKE DAG WEER DIE TOPPRESTATIE?
Snellezen is een zeer actieve en geconcentreerde manier van lezen en je kunt het vergelijken met het leveren van een topprestatie.
Op een topprestatie moet je je voorbereiden. Er is niemand die een marathon kan rennen zonder daarvoor veel te trainen en zich mentaal er goed op voor te bereiden. Ook snellezen vereist training en een mentale voorbereiding, maar deze investering betaalt zich dubbel en dwars terug.

TIP 5: WAAR KUN JE ZELF VERDER NOG OP LETTEN?

  • Let op je voeding: ontbijt altijd en eet iets gezonds. Je hersenen hebben gezonde voeding nodig: ook koolhydraten!
  • Drink regelmatig water: 70% van je lichaam bestaat uit water en als je gedehydrateerd raakt, dan neemt je concentratie schrikbarend af. Dit gebeurt eigenlijk al voordat je een dorstgevoel krijgt.
  • Start je dag rustig. Neem even tijd voor jezelf, anders schiet het cortisolniveau direct in de lucht.
  • Doe daarna het leeswerk dat het belangrijkste voor je is. ’s Morgens heb je nog een hoog energieniveau. Het is slim al als je die energie gebruikt voor de belangrijkste zaken.
  • Start je dag in ieder geval NOOIT met je mail! Dit kost vaak direct al veel van je tijd en je concentratie.
  • Beweeg! Bewegen zorgt ervoor dat het stresshormoon cortisol op een natuurlijke manier vermindert.

TIP 6: ELIMINEER ALLE MODERNE ENERGIEVRETERS

Misschien vind je het handig om te weten wanneer er nieuwe mail in je mailbox komt. Je realiseert je dan misschien niet dat elk piepje dat je hoort, ervoor zorgt dat je concentratie per DIRECT afneemt.  Het kost je dan minimaal weer 15 minuten voordat je je weer 100% kunt concentreren op je leeswerk. Je verliest hiermee steeds kostbare tijd. Dit is gemakkelijk te voorkomen door je telefoon in de vliegtuigstand te zetten en ook alle hinderlijke geluiden op je computer uit te zetten.

TIP 7: GEBRUIK DE OVERCAPACITEIT VAN JE BREIN

Je brein werkt acht tot tien keer sneller dan je leest. Gemiddeld lees je ongeveer 150 tot 200 woorden per minuut, maar je brein kan gemakkelijk 1.400 woorden per minuut aan.

Je brein is zo ontwikkeld dat het optimaal werkt als informatie op een snelle manier wordt opgenomen. Als je de capaciteit van je brein onvoldoende benut, dan werkt dit contraproductief.

Door gebruik te maken van snellezen, optimaliseer je je concentratie. Je benut de volledige capaciteit van je brein, waardoor je niet alleen veel tijd bespaart, maar je  begrip neemt ook nog eens gemakkelijk met 30 tot 40% toe kan.

TIP 8: TRAIN JE OOGSPIEREN

Snellezen is een zeer actieve en geconcentreerde manier van lezen. Niet alleen je brein levert een topprestatie, maar ook je ogen. De manier waarop jij je ogen beweegt, hebben een groot effect op je leestempo.  Een ander belangrijk punt hierbij is het trainen van je oogspieren of meer specifiek; een klein onderdeel van je hersenen dat je oogspieren aanstuurt.

Als je je ogen echt begint te voelen, tijdens de oefening, doe het dan iets rustiger aan. Het kan trouwens absoluut geen kwaad om je oogspieren te trainen. Je kunt die spieren, net zoals bijvoorbeeld je buikspieren, probleemloos sterker maken!

TIP 9: DOE DE PENOEFENING

Een goede manier om je ogen en oogspieren te trainen is de PEN oefening.

Stap 1. Pak een pen en strek je arm

Stap 2. Beweeg je arm van links naar rechts op schouderbreedte

Stap 3. Vol met je ogen het puntje van je pen

Stap 4. Varieer in tempo, soms wat sneller, dan weer wat langzamer

Doe dit ongeveer 30 seconden en je oogspieren hebben een prima workout gehad.

TIP 10: GEBRUIK DE POINTERTECHNIEK

Je ogen spelen een belangrijke rol bij het sneller en geconcentreerder lezen. Het is belangrijk dat je ze vloeiend over de regel laat gaan. Dit kun je doen door een pen of potlood als aanwijzer te gebruiken. Je geleidt je ogen daarmee moeiteloos over de regel. Je voorkomt hiermee dat je bijvoorbeeld een regel 2x leest of een regel overslaat. Dit kost niet alleen veel onnodige tijd, maar het vermindert daarnaast ook nog eens je begrip.

MEER TIPS?

Natuurlijk kan ik je nog veel meer tips geven om je leessnelheid en concentratie te verhogen.

Ben je hierin geïnteresseerd? Download dan mijn GRATIS E-BOOK met daarin een stappenplan dat je direct kunt implementeren.

Vond je dit een nuttige artikel? Deel het  dan met je netwerk. Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder.  
Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie.
Alvast bedankt.